fredag 24 april 2009

Stickning för vänsterhänta

Jag är vänsterhänt och har alltid blilvit itutatd ända sedan slöjden på lågstadiet att det är ett ENORMT problem när det kommer till handarbete för ingen vet hur de ska bära sig åt för att lära mig eftersom de måste göra allting tvärtemot tror de.

Så jag har växt upp med tron om att jag bara kan sticka som messt avancerat slätstickning efterom alla säger att det är ett sådant problem med min vänsterhänthet.

För ungefär 10-12 år sedan på bokrean köpte jag ett stort handarbetslexikon och har sedan vartefter jag bestämt mig för att jag ska göran någonting satt mig med nämnad lexikon och lärt mig själv. Inga större problem... tills vi kom till flätstickning där stötte jag på patrull, det går väll an så länge det är två snoddar som ska snos om varandra för det enda som händer så är att de vrids åt "fel" håll men när det kommer till mer avancerade flätor blir det knixigare.

Ganska nyligen har jag hittat lösningen till problemet. Problemet är inte att jag är vänsterhänt för den enda skillnaden mellan en vänster och en högerhänt stickare är hur man håller garnet (finns säkert undantag men i de flesta fall)

Det stora problemet är att ingen har berättat för mig att stickbeskrivningar läses baklänges, vilket egetnligen är logiskt om man tänker på hur man stickar (från höger till vänster) detta upptäcket jag nyligen när jag bestämmde mig för att lära mig sticka spetsmönster och det i en beskrivning stod att diagrammet skulle läsas från höger till vänster.

Och det har ju inte spelat någon roll från vilket håll jag har läst beskriningen så länge det inte har varit något mönster i dem (ex flätor).

Problemet löst! Kanske kan det här hjälpa någon av er anndra vänsterhänta stickare som landar på min blogg när ni söker på vänsterhänt+stickning

Inga kommentarer: